Sinterklaas doet ook India aan! - Reisverslag uit New Delhi, India van Ellen en Renske - WaarBenJij.nu Sinterklaas doet ook India aan! - Reisverslag uit New Delhi, India van Ellen en Renske - WaarBenJij.nu

Sinterklaas doet ook India aan!

Door: Ellen en Renske

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Renske

12 December 2006 | India, New Delhi

We kunnen 1 ding zeggen, en dat is dat als we een dikke, puffende meneer in een jurk met verfstrepen op zijn gezicht mogen geloven (en de sterren en planeten en lijnen in onze hand die hem deze info toefluisteren), onze toekomst er behoorlijk rooskleurig uitziet!! We worden in ieder geval beiden oud, succesvol en rijk! Nu maar afwachten ;)

Ook hebben we een gebedsavond meegemaakt. Samen met een Nederlands stel zijn we in een rickshaw gestapt om naar een meditatieles te gaan. Uiteindelijk bleken we naar een gebedsceremonie te gaan om te zien hoe de Hindoestanen uit de omgeving van de tempel hun god eerden. We weten ook niet voor welke god dit allemaal was aangezien niemand Engels sprak, maar we werden wel allemaal heel vriendelijk behandeld en mochten direct deelnemen.
Bij de eerste afbeelding van de god Ganesha aangekomen ging iedereen eerst respect tonen aan deze god door te knielen of op de grond te liggen en een bel te luiden. Hierna gingen we naar de grote tempel en mochten we allemaal plaatsnemen op de grond. De god (of tenminste zijn afbeelding) was een marmeren scheefgevallen hoofd met een tooi, gekleurde doeken als lichaam en allemaal bloemenkransen om zijn nek. Gezang begon en twee priesters begonnen koele lucht naar het beeld te wuiven op het ritme van de muziek. Dit ging heel lang zo door en het begon al te schemeren. Wij dachten dat er van alles zou gebeuren en wachten eigenlijk op de te komen actie. Ook de Hindoes praatten ondertussen gewoon met elkaar tijdens dit gebeuren, dus bleven we vol verwachting zitten. Toen het echt donker was begonnen we toch wel echt kramp te krijgen in onze benen, maar het zingen en wuiven ging gewoon door. Uiteindelijk werd er een gong geslagen en begonnen de mensen in een stoet langs het beeld te lopen. Hier knielde ze voor het beeld en de ene priester neer en legden bloemen neer, waarna ze naar de andere kant liepen en van de andere priester een bloem kregen. Hierna zetten ze een stip of streep op hun voorhoofd en gingen in de rij staan om wat te eten te krijgen (een klein prutje van erwten en een zoet mengsel). Dit aten ze dan op en toen ging iedereen naar huis. Euhh ja, wij hebben hun goede raad toen ook maar opgevolgd…

Maandag hadden we in Kanchipuram een afspraak met de NGO RIDE. Met deze organisatie willen we een tour opstellen waarbij we toeristen kennis laten maken met de Indiase keuken, een Indiase wevers community en de traditionele dans en zang ceremonies van deze communities. Aangezien we deze tour zelf vorm moeten geven hebben we onze eerste eigen kookdemonstratie gehad. De vrouw van de directeur van RIDE heeft ons toegelaten in haar domein en ons het een en ander geleerd over de Indiase manier van koken en het bereiden van verschillende gerechten. We hebben toch al 3 maanden deze gerechten met smaak naar binnen gewerkt, maar hadden geen echt benul over wat er eigenlijk allemaal inzit en hoe het bereidt wordt! Nu denken we zelf dat we de kunst (en geheime ingrediënten) aardig hebben afgekeken en dat we de heerlijke gerechten nu ook thuis kunnen maken. Vooral belangrijk is voor elk gerecht ten minste 15 teentjes knoflook en hele pepers met zaden en al toe te voegen.. (bewijs kunnen jullie vinden bij de toegevoegde foto’s!) Eerlijk is eerlijk: pepers werken we, wanneer we deze op onze vorken tegen komen, gewoon naar binnen.. en nog erger: wij vinden knoflook en elkaar na het eten van knoflook, allang niet meer stinken.. Hmm, als jullie ons in Nederland weer ontmoeten is het daarom misschien verstandig vooral in het begin niet al te dichtbij te staan J
Hierna hebben we verschillende weversdorpen bezocht. Overal werden we hartelijk welkom geheten en hebben we de wevers aan het werk gezien. Ook hebben we een school van RIDE bezocht waar hele arme tribal-kinderen gratis les krijgen. De kinderen waren ontzettend lief en enthousiast. We hebben zelf ook even les mogen gegeven. Daarna hebben ze een paar liedjes voor ons gezongen en dat gaat eigenlijk gewoon hetzelfde als in Nederland: de handen voor de oren en dan: zo hard mogelijk schreeuwen!! Er zaten maar 15 kinderen in een klas, maar we weten bijna zeker dat jullie het liedje in Nederland ook gehoord zullen hebben…

Ook al zitten we dan in India, Sinterklaas is ons niet vergeten! Op 5 dec. werd er een volle zak met cadeautjes afgeleverd op het adres van onze Nederlandse vriendin nadat we met z’n drieën uit volle borst Sinterklaas liedjes ten gehore brachten aan de 10 Britse, Nieuw Zeelandse, Australische en Franse studenten en vrijwilligers die niets wouden missen van een feest met cadeautjes en snoep! Iedereen had voor de speciale avond iets lekkers meegenomen en we hebben dan ook heerlijk gesmuld van homemade salades, sambar curry en paratha’s *(Indiaas groentenprutje met overheerlijke pannenkoek), toast met pesto en onze eigengemaakte pasta met ECHTE pastasaus! Na 3 maanden ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds uit eten gaan is het heerlijk om weer eens eigen baas te zijn over een keuken!
We hebben een dobbelspel gespeeld waarbij je de Sinterklaascadeautjes kon winnen. Iedereen moest om de beurt rollen met de dobbelsteen en mocht dan afhankelijk van het gegooide aantal ogen; of een pakje pakken, uitpakken, van een ander stelen of moest iets van zichzelf weggeven. Dit bleek hilarische taferelen op te roepen, aangezien grote en mooie pakjes die iedereen van elkaar bleef afpakken uiteindelijk ontzettend waardeloze cadeautjes bleken te zijn… Uiteindelijk zijn we gelukkig zelf met een goede buit thuisgekomen: Dank u wel Sinterklaas!!

Verder zijn donderdagnacht de ouders en het zusje van Renske aangekomen. We hebben ze opgehaald met een kleine jeep van het vliegveld. Van te voren waren we eigenlijk nogal huiverig of het allemaal wel zou passen met de extra kilo’s die ze in hun koffers hadden meegesleept aan spullen (stiekem eigenlijk vooral heel veel lekkers) voor ons, maar er werd ons verzekerd dat de koffers desnoods ook gewoon op het dak konden worden gebonden en dat het geen enkel probleem zou zijn.
Op het vliegveld wachtte ongelooflijk veel Indiase mannen met witte pakken bij de uitgang al roepend en zwaaiend met borden op de aankomende passagiers. We zijn daarom maar op een stoepje gaan staan om wat uitzicht te hebben en wat bleek? We konden toch aardig over deze mensen heenkijken J Natuurlijk waren we als echte Nederlanders te vroeg en had het vliegtuig ook natuurlijk vertraging opgelopen, maar uiteindelijk zagen we ze toch aankomen door de horde roepende en schreeuwende taxichauffeurs. Heerlijk om weer bekenden te zien en weer eens uitgebreid bij te kunnen kletsen!! We zijn de taxi ingedoken en binnen 1 ½ uur waren we ook weer in het resort. Nu was het tijd voor UITPAKKEN!! Pindakaas, sandwichspread, hagelslag, kilo’s pepernoten, chocoletters, drop, speculaasbrokken, 3 liter wijn, DE koffie, shirtjes, febrese en etc. etc. etc.
We willen de fam. Nijhof , Theo en Annelies en de fam. van Maaren echt ontzettend bedanken voor alles wat ze hebben meegegeven en meegenomen!! En daarnaast de lieve mensen die cadeautjes hebben meegegeven voor ons, super lief! Jullie zijn onze helden!

Om ons van al deze nieuwe proviand te kunnen voorzien heeft de vader van Renske zichzelf opgeofferd en heeft hij zijn gehele verjaardag in het vliegtuig doorgebracht, naast een wildvreemde man. De rest van de familie had door alle spanning en stress van de reis zelfs compleet vergeten had hij jarig was, en hem niet eens gefeliciteerd!! Om het leed enigszins te verzachten hebben wij de hotelkamer versierd met ballonnen! De volgende avond na het diner werd er een grote verjaardagstaart naar “the Big Boss” (zo wordt meneer genoemd aangezien hij sigaren rookt, wat blijkbaar aanzien geeft) gebracht met een helaas steeds uitwaaiend kaarsje en liet het voltallige personeel van het resort zijn werkzaamheden even voor wat het was om hem te feliciteren! Natuurlijk hebben we de taart met z’n allen incl. het personeel opgesmuld! Sindsdien kan “the Big Boss” helemaal niet meer stuk en is hij degene die alles moet tekenen, de enige krant krijgt en de enige schone handdoek…

Vorige week hebben we de Nederlandse groep toeristen van Shoestring toegesproken over de Fishing Expedition. Deze groep mag onze tour gratis “testen” en hun feedback geven, zodat we de tour kunnen perfectioneren en optimaliseren. De toeristen waren aardig positief en zullen ons morgen laten weten of ze bereid zijn (uiteraard op eigen risicoJ) de eerste deelnemers te zijn!
Woensdag is de grote dag dat de eerste testgroep zal plaatsvinden!! Jammer genoeg is het nu al 2 dagen lang wat minder weer en is de zee ontzettend ruw.. de voorspelling is wel dat het woensdag rustiger en beter is… We houden jullie op de hoogte!

Woensdagavond begint ook onze trip naar Kerela. We gaan o.a de backwaters bezoeken, een jungletocht maken en ons bovenal heerlijk laten verwennen! Houdt daarom onze volgende posting in de gaten voor prachtige foto’s!!

Hoogachtend,
Renske Nijhof en Ellen van Maaren

• 12 December 2006 - 16:51

Jack, Linda En Sara:

Hey meiden! Fijn dat alles goed gaat! Leuk dat jullie daar ook Sinterklaas hebben gevierd! Big boss, haha, gefeliciteerd nog! Maak er een paar leuke weken van en ga lekker ontspannen en genieten! Daarna de laatste loodjes... Dikke kus van ons drietjes

• 12 December 2006 - 19:00

Fam. Kraak Ermelo:

Wij wensen jullie een fijne tijd met de ouders van Renske. Tevens wensen wij jullie een gezegend Kerstfeest en een voorspoedig 2007. Een kaart is onderweg. Hopen dat die aankomt. Groetjes van tante Truus en oom Joop uit Ermelo op de mooie Veluwe.

• 12 December 2006 - 20:25

Liesbeth:

hey lief zusje,

leuke foto's! Echt fijn om te zien dat het zo goed met je gaat. Alvast een fijne vakantie, geniet er van. Nog één maandje.

xx liesbeth

• 12 December 2006 - 20:30

Grit:

Heeey meiden,
    wat een leuk verhaal weer en wat goed dat sinterklaas ook bij jullie langs is geweest :) Wat is het lekker hé, om weer wat Hollandse producten te nuttigen :) De moeder van Joshi had voor ons ook een kilo pepernoten en een chocolade letter meegenomen, dus wij hebben ook een beetje kunnen meegenieten van het Sinterklaasfeest, iets wat ze in Mexico niet kennen! En wat is het trouwens ook fijn om weer bekende uit Nederland te zien hé... :) Geniet lekker van jullie tijd samen en we houden zeker contact!
    Lieve knuffel Grit...

• 12 December 2006 - 20:57

Michelle :

Hoi Lieverds,

Wat fijn om weer wat van jullie te lezen, hebben jullie ook een kerstboom? Ik kijk nu al uit naar jullie terugkomst ik laat de boom wel staan :P

Geniet maar van de weken samen en ik zal vanavond of morgen wel even een lange mail sturen !

Dikke Knuffel !

• 12 December 2006 - 22:01

Herman V Maaren:

fijn weer wat te horen nog een fijne tijd met de ouders van renske
    en kijk er naar uit dat we mogen proeven van wat je hebt leren koken

• 13 December 2006 - 08:17

Joni:

Hallo dames,
    Ik heb even gesproken met Sethu (Hi-Tours) en hij vertelde me dat jullie het hartstikke goed doen! Ik (en Babette) vinden dat super om te horen!

Kerala wordt vast fantastisch! wij hebben het daar ook heel erg leuk gehad, vooral lekker geluierd en zelfs heerlijk op het strand gelegen!

Het moet ook heerlijk zijn om weer even bekenden te zien! Laten we eerlijk zijn: die Indiase mensen hartstikke leuk verder, maar 'eigen' mensen zijn toch net iets leuker!

Ik ben erg benieuwd naar jullie eindresultaat. Misschien vinden jullie het leuk om een keer af te spreken, eenmaal terug in Nederland om eesn te vertellen wat jullie allemaal gedaan hebben!

Ik ga samen met mijn vriend volgend jaar weer terug naar Zuid-India (ja, geloof het of niet) en ben nu bezig met het uitstippelen van een reis!

Heel veel succes en vooral plezier de laatste weken!

liefs Joni

• 13 December 2006 - 18:44

Gerard En Trees:

Hoi Allemaal.
    Wat fijn dat Gerard Wietske en Ellen goed aan zijn gekomen, en leuk dat jullie zijn verjaardag niet helemaal vergeten zijn.Ook nog namens ons van harte gefeliciteerd Geert. We wensen jullie samen nog een hele fijne tijd toe,en zijn heel benieuwd naar jullie verhalen.Groetjes fam. Obdeijn

• 14 December 2006 - 09:15

Babette:

Hi meiden!

Super verhaal weer! Ik wens jullie heel veel plezier van jullie trip in Kerala. Zeker weten dat jullie een mooie tijd daar tegemoet gaan! Ik ben benieuwd wat de Nl toeristen van de fishing expedition vinden!

Dikke kus

• 14 December 2006 - 11:26

Marion:

Lieve Ellen en Renkse,

Ik lig dubbel van het lachen in het klaslokaal van mijn stageschool. Wat zijn julie ook een raar stel. Ik stuur je morgen een mail Ellen met alle ins en outs van de afgelopen tijd. Ik zorg dat ie echt lang wordt, want ik schaam me dood, maar heb het ook zooo druk :s
    Ik baal nog steeds dat mijn pakketje niet is aangekomen, heb je mijn kaartje wel gehad?

Dikke knuffel en smakkerd!

• 17 December 2006 - 09:39

Roy En Ans:

hallo ellen (en renske)
    wij zullen toch ook maar eens even in de pen gaan we zien mooie foto's dat jullie al veel beleefd hebben in het verre india. erg leuk om te volgen wat jullie allemaal doen daar.
    geniet nog maar even met volle teugen voor je het weet sta je weer in ons koude kikkerlandje.goede kerst en vooral en gezond 2007 groetjes roy ans saake hylke annemieke en lisanne

• 18 December 2006 - 12:23

Bri:

he meiden wat heerlijk om weer wat foto's te zien met bekende mensen. Gezellie sinterklaas vieren met de hele club en wie had er ooit gedacht dat je nog eens in gevecht zou gaan voor een pot pindakaas!!!??? Jammer dat mijn pakketje met echte kruidnoten en marsepeine muizen nog niet is aangekomen. Dacht probeer het nog een keer maar hij is toch voor de Sint vertrokken maar nog niet aangekomen zo te horen. Helaas mislukt denk ook niet meer dat ik ooit nog een pakket naar India zal versturen. Het is gewoon geld weggooien op deze manier haha. Kan ik toch echt beter gebruiken om volgend jaar weer terug te komen. Gezellig dat je ouders er nu zijn Renske met de nodige heerlijke dingen die jullie zo miste. Meiden geniet er nog even van voor je het weet zitten jullie nu ook in het vliegtuig terug naar het koude land. Veel succes met jullie tour dikke kus Bri

• 18 December 2006 - 21:01

Oma Van Caem:

hallo ellen en renske.
    ik wens jullie goede kerstdagen en al het beste voor 2007.ik denk vaak aan jullie.
    liefs van ons oma uit sprang.

• 20 December 2006 - 13:49

Eline:

He ladies!
    Hoe bevalt het bezoek uit Nederland?!VAst echt super, of niet?!! Heelveel plezier met jullie reis, weet niet of jullie op internet kunnen ofzo, maar dan lezne jullie het wel erna anders:) Nan en ik stappen over een paar uurtjes in het vliegtuig!!! Zooo spannend, heb echt de zenuwen en echt zo super zin in! Wel raar, zit ik hier nu nog in mn rokje buiten en over 18uur bevries ik..:)

Nou meisjes, geniet ervan en heel fijne kerstdagen!

Veel liefs Eline

• 20 December 2006 - 21:59

Ben En Annie:

Gerard Wietske en Ellen zo te lezen zijn jullie goed aangekomen een fijne vakantie en Renske fijne kerstdagen ook geen witte kerst natuurlijk net als bij ons
    groeten Ben en Annie

• 25 December 2006 - 14:02

Hennie Jellema:

helaas kon ik de laatste paar keer dat ik het wilde proberen niet op jullie site komen vandaar dit wat verlate bericht.
    ik hoop dat jullie een fijne tijd hebben gehad samen met je ouders en zus. zij zijn inmiddels alweer op de terugreis en voor jullie duurt het nu ook niet lang meer.
    alvast veel plezier met oud en nieuw voor zover dat daar ook gevierd wordt. Marijke is ook weer vertrokken vandaag ( 1e kerstdag ) naar haar vriend in Amerika dus viert de nieuwjaarswisseling ook daarginds.totziens en nog een fijne tijd verder in India. groetjes Hennie Jellema