Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit New Delhi, India van Ellen en Renske - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit New Delhi, India van Ellen en Renske - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Ellen en Renske

Blijf op de hoogte en volg Ellen en Renske

05 November 2006 | India, New Delhi

Na ruim 2 weken gewacht te hebben konden we dan eindelijk het vissersdorp bezoeken! Alle eerder afgesproken dagen gingen uiteindelijk niet door maar nu mochten we dan echt. 13.30 uur afgesproken met de andere partijen om te vertrekken. Ja, wij Nederlanders zijn er dan om 13.00 uur, dom dom dom! We vertrokken uiteindelijk om 15.00 uur!
Aangekomen in het dorp hebben we kennis mogen maken met een geweldige familie. In dit dorp zijn twee families geselecteerd die de toeristen gaan begeleiden en hiervoor de nodige training krijgen zoals Engels en hoe te koken voor Europeanen. We werden welkom geheten met verse kokosnootsap die ze met een leuke show uit de bomen haalden voor ons.
Tijdens dit bezoek hebben we gekeken waar welke activiteit kan gaan plaatsvinden, wat voor aanpassingen zijn ervoor nodig etc. Ook wilde ze ons meenemen de zee op maar hier hebben we een andere afspraak voor gemaakt omdat het die dag te gevaarlijk zou zijn om de ruige zee op te gaan.

Woensdag hebben we Chennai weer verblijd (of eigenlijk de supermarkt eigenaar…) met een bezoek. Het doel was om travel agencies te bezoeken en TO’s. Na eerst op internet websites te hebben opgezocht en de best uitziende te noteren zijn we op pad gegaan. Na lang zoeken had onze rickshaw man het adres gevonden en moesten wij eerst goed kijken waar hij naartoe wees. Nee, dit bleek een waardeloos bezoek. Een kleine ruimte met 5 mensen die nauwelijks engels spraken en waar je trein, bus en vliegtickets kan kopen. Dat doen we dus niet nog een keer tenzij hij door iemand wordt aanbevolen. Er bleef dus niks anders over dan naar Spencers te gaan waar we ons weer vermaakt hebben met bruin brood, subway, pindakaas, choco pie en cola light! Ook zijn we weer op zoek gegaan naar shirtjes (de onze hebben de afgelopen 8 weken zweten en hopeloze wasbeurten niet echt overleefd) maar die zoektocht duurt eindeloos. Wij zijn toch best 2 kleine meisjes, nou, eigenlijk zijn we groot.. of we moeten mee willen doen aan de blote buiken show. Geen shirtje is in staat onze navels te bedekken. En ook dit keer is onze zoektocht op niks uitgelopen. Voordeel is dat wij nu dagelijks een Indiase eau d’ cologne gratis en voor niks meedragen.
Al lopend door Spencers komen we langs een winkel van Thomas Cook, een goede gelegenheid om hier naar binnen te stappen en te informeren naar eventuele mogelijkheden voor stages.
Toen we weggingen uit Chennai begon het te regenen, een voorbode op een paar dagen vreselijk slecht weer!
Afgelopen 2 weken is er veel overlast geweest in voornamelijk Chennai. De wegen van en naar Chennai zijn een paar dagen afgesloten geweest voor verkeer. Het water stond op sommige plekken een meter hoog en het laatste bericht wat wij gelezen hebben in onze krant (krijgen we heel af en toe) waren er al 15 mensen overleden door het weer.
Onze timing om naar Chennai te gaan was dus perfect aangezien we daarna een paar dagen opgesloten zaten in onze kamer. Nadeel van dit weer? Alles is vochtig, kleren, bed, laptop, eten etc en dat gaat best stinken kunnen we jullie vertellen!

Zondag hebben we de regen getrotseerd voor een workshop “Glass Bead Making”. We wisten van tevoren eigenlijk niet wat dit precies in zou houden, maar hadden ons na een bericht in de krant opgegeven. Een Indiase workshop, met Indiase mensen is toch een geweldige ervaring? En souvenirs voor de thuisblijvers hebben we nog niet ingeslagen, dat is dus lekker voordelig op deze manier ;)
Toen we aankwamen bleek het echter te gaan om een tweedaagse cursus, waarvan we de eerste dag nu hadden gemist… Balen!! Na overleg (en het neertellen van de nodige rupie’s) mochten we uiteindelijk toch aanschuiven en zouden we gewoon wat extra aandacht krijgen. De manier van kralen maken hield in; dat je een glazenstaaf in een brander laat smelten en met een goede draaibeweging om een ijzeren stokje heen rolt. Hierna heb je een natuurlijk een prachtig rond kraaltje, waar je weer allemaal leuke figuurtjes op kunt laten smelten. Onze leraar deed het voor en inderdaad het zag er allemaal niet al te moeilijk uit… Onze mede workshoppers hadden er al een hele dag opzitten, maar bleken niet verder te zijn gekomen dan 1 a 2 vrij onvolmaakte kraaltjes op een stokje?? Als beginnelingen hadden wij de taak om vooral goed te kijken naar de al gevorderde leerlingen. Wij keken ondertussen allang onze ogen uit tussen alle rijke Indiase medestudenten en vonden alles prima. Aangezien dit India is, begon de workshop pas echt na een uur. Wanneer we eindelijk zelf plaats mochten nemen achter de tafels (2 tafels voor 12 mensen) mochten wij het zelf nog niet gaan proberen van onze leraar, eerst toekijken en wachten. Ja, dat wachten kennen we! Ach ja, wij Nederlanders zijn niet echt het type lang braaf toekijken en gingen stiekem toch ook gewoon aan de slag. Uiteindelijk hebben we beide toch 3 pogingen gewaagd om een fatsoenlijke kraal te maken (en dat in ruim 6 uur!) Moeilijk!! Gelukkig waren onze creaties van geen mindere kwaliteit dan van onze medeleerlingen.. ;)

Toen was het Maandag weer tijd om de regen te trotseren. We hadden namelijk een afspraak staan om dit keer de tocht met de vissersboot te doen. Tijdens het ontbijt keken we echter nog eens naar de twee extra zwembaden die voor ons hotel waren ontstaan en naar de regen de nog steeds met bakken uit de lucht kwam en hadden besloten dat de afspraak toch echt niet door zou gaan.
Wel dus…
We werden aangeraden om oude kleren aan te trekken, want we zouden nat worden (echt?) en werden een half uur later opgehaald. En inderdaad onze goede vriend Mr. Christian stond ons inderdaad een half uur later lachend, doorweekt en in korte broek op te wachten. Op naar het vissersdorp. Daar aangekomen bleek inderdaad dat de regen was gestopt en de zee was weer zo kalm als maar kan. Toch kregen wij de eer om de 3 jaar oude, maar nog gloednieuwe lifejackets te ontgroenen.
Opnieuw mochten we plaatsnemen in de vissersboot en moesten we door de aanrollende golven breken. En opnieuw was dit een ontzettend leuk en spannend moment. Hierna voeren we weer heerlijk over het water en werd ons van alles verteld over de vissen in zee, hoe je een school vissen kon herkennen en de manier waarop ze de vissen vangen. Dit keer hadden we natuurlijk Mr. Christian bij ons, die alles perfect vertaalde en waar we met al onze vragen terecht konden. Na een kwartiertje al pratend en dobberend op zee begonnen de eerste druppels weer te vallen. Aangezien we al aardig nat waren door de regen en de golven was dit allemaal niet zo’n probleem. Maar toen ging het harder… en harder en harder en was de regen echt een watergordijn. Binnen 3 minuten waren we echt compleet doorweekt! Natuurlijk wilde we ons ook niet laten kennen, aangezien de vissermannen nergens last van hadden… Maar toen Mr. Christian aankondigde dat we wel weer terug konden waren we toch wel heel opgelucht. Al lachend klommen we aan land om weer snel het droge op te zoeken. Toen we onze schoenen opzochten was de regen weer voorbij..
Aan land was het nog kurkdroog en wanneer we wegreden begon de lucht weer op te klaren en de rest van de dag was het weer heerlijk warm en zonnig weer!! Als we dat toch eens hadden kunnen voorspellen dan hadden we heerlijk op zee kunnen dobberen en kunnen genieten van het Indiase zonnetje op ons gezicht…

Om nog wat te vertellen over de voortgang van de projecten. We zijn momenteel bezig om de laatste zaken af te ronden zodat we kunnen starten met de testgroepen zodra het weer dat gaat toestaan. De draaiboeken zijn geschreven en de evaluatieformulieren zijn zo goed als klaar. Wij zijn dus eigenlijk klaar om een stapje verder te gaan, nu alleen nog kijken of de weergoden ons ditmaal goed gestemd zijn.
Aangezien we in December nog een weekje gaan reizen moet de eerste testronde deze maand gedaan zijn en de draaiboeken vernieuwd worden. Gunstige hiervan is dat in november het toeristenseizoen flink aantrekt en we dus genoeg toeristen ter beschikking hebben voor onze testronde.

• 05 November 2006 - 12:47

Herman En Leny:

hallo indiagangers.
    Weer een leuk bericht om te lezen en nog fijner de stem van Ellen tergelijkertijd te horen.Wat een verrassing.
    Veel goede wensen vanuit Apeldoorn en een dikke knuffel.
    xx

• 05 November 2006 - 16:15

Linda:

Hey dames!! Leuk weer om te lezen! Fijn dat het zo goed gaat, ook met de projecten! Michelle en Niki, bedankt voor jullie kaartje, erg lief!! Dikke kus en knuffel!!!!

• 05 November 2006 - 18:02

Wietske:

Hoi Ladies,
    prachtig verhaal hebben jullie weer geschreven, maar ook de foto's zien er schitterend uit. De tijd gaat snel, nog 5 weken dat kunnen we het allemaal met eigen ogen zien; we zijn erg benieuwd. Liefs en dikke kus.

• 05 November 2006 - 19:30

Oma Jellema:

Hallo Renske en Ellen,
    Ik heb jullie nieuwe berichtjes en foto's gezien. Ik vind het heel interessant, dat ik het zo kan zien, zo zie ik ook nog wat. Dat jullie dat allemaal zien! Met mij gaat alles goed. Jullie heel veel plezier nog toegewenst. Liefs, Oma

• 05 November 2006 - 20:28

Eline:

Ladies..

Elke keer verbaas ik me weer over jullie verhalen. Ik wist wel dat je India natuurlijk niet kan vergelijken met Nederland en Amerika, maar dat het zo was.. Echt super, denk dat ik dat land ook maar toevoeg aan mn 'to do' lijstje!! De tijd vliegt, vinden jullie niet? Nog 6 weekjes en Nanda en ik stappen alweer op het vliegveld naar ons kikkerlandje. Kijk er wel naar uit hoor, even 4 weekjes thuis!!

Hoe staat het eigenlijk qua stappen daar? Hoor ik niets over, is dat te gevaarlijk? En de mannen? Ik moet jullie echt even een mailtje sturen, ik weet het. Maargoed jullie weten hoe het is, met die weinig vrije tidj die ik heb zit ik niet al te graag achter de laptop!! Maar Nan en ik mailen snel even!!

Nou meiden, geniet ervan daar!! En ik blijf jullie uiteraard volgen!! Doe voorzichtig he!

Veel liefs vanuit het nog steeds zonnige Miami!! xxxx

• 05 November 2006 - 21:02

Babette:

Echt zo leuk die verhalen, elke keer weer! Hebben jullie al een idee waar jullie in december naar toe gaan? Tot wanneer blijven jullie eigenlijk?! Heel veel succes nog! En als jullie al een gedeelte van het verslag af hebben > ik ben echt heel erg benieuwd!

Dikke kus Babette

• 05 November 2006 - 21:39

Veronie:

Hoi,
    Weer een leuk verhaal om te lezen, die bril staat je trouwens best goed (geintje). Wat fijn dat je ouders en Ellen bij je op bezoek komen. Daar zul je je echt op verheugen als je in zo'n compleet andere wereld zit.Het beste maar weer, groeten van ons allemaal.

• 06 November 2006 - 08:20

Joni:

Ik ben echt trots op jullie! Gezien jullie verhalen lijkt het jullie allemaal goed af te gaan! Ben erg blij te lezen dat ons werk niet voor niets is geweest (tenminste dat mag ik hopen, haha...) en dat jullie progressie boeken! Als jullie het verslag klaar hebben zou ik het heel graag willen lezen! Meiden, succes!!!

liefs Joni

• 06 November 2006 - 09:01

Tante Truus En Oom J:

Hallo meiden. We blijven op deze manier op de hoogte van jullie doen en laten in India, Wij wensen jullie veel succes en geduld met jullie stage.

• 06 November 2006 - 15:43

Liesbeth:

Dag meiden,

spannend hoor een boottocht op zo'n klein bootje...Hoeveel weken gaat het nog regenen? Ik hoop dat jullie snel van een droog India kunnen gaan genieten. De foto's van het uitzich op zee zijn echt prachtig. Ellen bedankt voor je email, de foto heb ik al van papa en mama gehad. We hebben je wel echt gemist hoor afgelopen zondag! Nu zit je al bijna op de helft, ik denk dat het heel snel januari is, dus genieten jullie er nog maar van...

heel veel liefs en een hele dikke knuffel

• 07 November 2006 - 16:55

Nanda:

dagg dames!!

super, super, klinkt allemaal erg gaaf. had zelf ook graag aan die workshop
    mee willen doen maar misschien ben k daar toch iets te ongeduldig voor ;)
    haha en dat vissen, heb je toch nog een beetje het idee dat je in nederland zit
    dat heb ik nu dus ook hier op kantoor, want vandaag staat de airco volgens mij weer
    op -10, erg lekker! kokosnootsap is ook lekker he, heb ik ook gedronken in key west!
    verder alles dus ok? zo te horen wel!
    hier ook nog steeds alles prima, gaan over 6 weekjes alweer naar huis, time flies!
    zitten nu zelfs al dingen te plannen voor de laatste 2 weekenden met alle interns, echt gek
    dat het zo snel is gegaan!!
    maar goed, nog heel veel plezier en tot het volgende berichtje!!
    kusss xx

• 07 November 2006 - 20:17

Gerard En Trees:

Hoi Renske en Ellen
    Wat leuk om jullie avonturen weer te lezen en de foto's te bekijken.
    Wel balen zeker van die regen,maar dan geniet je wel weer extra van de zon natuurlijk.
    Succes verder met jullie project. Groeten uit Lettele

• 08 November 2006 - 16:58

Grit:

Hai meiden,
    wat een onwijs mooi verhaal weer. Ben echt trots op jullie dat jullie het daar zo goed volhouden, toch wel een heeeel ander land en een totaal andere cultuur vergeleken met Nederland!!!
    Hoe zit het trouwens met de sanitaire voorzieningen daar als jullie die toren van hier al een heuze wc vinden? :)
    Kan niet wachten om al onze ervaringen strakjes uit te wisselen in Nederland!
    Meiden, geniet ervan, voordat je het weet is het weer voorbij!
    Lieve knuffel Grit...

• 09 November 2006 - 05:48

Michelle:

Superleuk om jullie verhalen te lezen, ik ga zo de deur uit maar heb je een hele lange mail gestuurd Rens.
    Ellen, je haar iets donkerder is leuk...!

Knuffels en je weet over een paar uur of ik je met de auto van het vliegtuig kom halen :-) !

Liefs en Knuffels
    MIES

• 10 November 2006 - 15:01

Edo:

hey meiden.. hoop dat t daar goed gaat..
    Rens ik heb je een e-mail gestuurd... hoop dat je m hebt gekregen.. Kus

• 11 November 2006 - 12:51

Mark:

ellen ik zit hier naast een lege kruk!

• 12 November 2006 - 19:00

Marije:

Hé lieverd!

Wat een geweldige avonturen weer. Ik dacht dat Nederland een 'nat' land was, maar India kan er blijkbaar ook wel wat van!

Ondertussen al wat nieuwe kleren gevonden? Is het niet mogelijk om kleren op te laten sturen uit Nederland? Lijkt me wel fijn, na al die modder-avonturen van jullie ;-)

Hier in het verre Enschede regent het op dit moment ook. Maar hier blijft het water gelukkig geen meter staan... En lang leve de paraplu's, haha!

Ellen, ik stuur je nog een mailtje met alle ontwikkelen op het gebied van de studie, de mannen en de rest :-)

Dikke kus en zet hem op daar!

• 13 November 2006 - 11:28

Annelies En Theo:

Hallo Renske en Ellen, Wij genieten nog iedere keer van jullie verhalen. Geweldig, hoe jullie nog steeds weer de moed nemen, ons uitgebreid verslag te doen. Het blijkt maar weer, wie verre reizen maakt, kan veel verhalen vertellen. Ga zo door en geniet van alles wat je mee maakt.
    Veel groeten uit Loenen.

• 14 November 2006 - 12:14

Willy En Ria:

we genieten van jullie prachtige verhalen en foto's ! Succes met de testronde ! Groetjes uit Apeldoorn

• 18 November 2006 - 17:59

Oma Van Caem:

Lieve Ellen.
    Een dikke knuffel,van mij.
    De brief die ik wou schrijven,schiet niet zo erg op.
    Vandaar maar even dit berichtje.
    oma.

• 21 November 2006 - 18:34

Xxx:

wanneer komt het vervolg?
    groetjes.xxx